14. dec. 2014

Zaalouk – Marrokansk auberginesalat

På et tidspunkt viste jeg på Instagram en marrokansk auberginesalat jeg havde lavet. Den hedder Zaalouk og er lige god kold som varm med pita eller almindeligt brød. Simple ingredienser der giver en utroligt velsmagende salat! Den kan også spises varm som tilbehør ovenpå ris eller cous cous.
P1050243
1 stor aubergine skåret i store terninger
6 store tomater eller 1 dåse flåede tomater uden for megen væde
3 fed pressede hvidløg
1 spsk. paprika
1 spsk. spidskommen
1 1/2 tsk. salt
Lidt tørret chili
1/2 dl hakket koriander og persille (hvis man ikke kan finde koriander kan man godt nøjes med persille)
0.6 dl olivenolie
0.8 dl vand
Evt. en citron båd.

Aubergineterningerne spredes ud på en bageplade og pensles med lidt olivenolie. Bages ved 190 grader i 20 min.
Tomaterne og aubergineterningerne kommes i en gryde og moses let evt. med en stavblender. Resten af ingredienserne undtagen citronskiverne tilsættes og det hele koges ved svag varme i ca. 30 min. Derefter tilsættes citron båden og salaten koger videre i 10 min. eller indtil der næsten ingen væde er tilbage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar