29. mar. 2014

Crumble kage

Denne kage er let og saftig og smager lige så fantastisk dagen efter. Idag har jeg bagt den til gæster der kommer på besøg senere idag, men det er en af de kager jeg ofte bager og pakker fint ind og bruger som en lille værtindegave. Den kan sagtens fryses i op til 2 måneder.

 

Blog Crumble

 

Crumble kage

(1 stk.)

50 g. blødt eller smeltet smør

40 ml olie (1/4 kop)

200 g sukker (1 kop)

210 g mel (1 1/2 kop)

1 1/2 tsk. bagepulver

1 bæger creme fraiche (200 ml)

2 æg

1/2 tsk. kanel

 

Smørret røres/smuldres sammen med olie, sukker og mel. 150 g. tages fra og sættes tilside.

Creme fraiche og æg tilsættes den største portion af  kagedejen. Røres kort sammen og hældes i en sandkageform (ca. 26 cm.)

Kanel tilsættes den lille portion. Blandingen smuldres og trykkes sammen så godt som det kan lade sig gøre så der bliver lidt større krummer. Fordeles hen over kagen.

Bages ved 180 grader i ca. 40-50 min.

 

post signature

3 kommentarer:

  1. Crumble og kanel, to favoritter hos mig. Den maa jeg proeve.

    SvarSlet
  2. Det lyder superlækkert - tak for dejlig inspiration!

    SvarSlet