23. apr. 2014

Baba Ganoush

Baba Ganoush er en dejlig auberginesalat som kan bruges som dip, pålæg eller tilbehør. I retten indgår tahini som er sesampasta. Mange af jer kender nok allerede tahini fra brug i humus. Tahini kan købes i etniske butikker og måske også i større supermarkeder. Baba Ganoush kan evt. serveres med min tyrkiske salat og sur/sød auberginesalat (opskrifter jeg tidligere har lagt ind  på bloggen) som en lille forret sammen med pitabrød skåret ud i trekanter! Pita trekanterne kan evt. laves til små chips ved at sætte dem i ovnen ca. 10 min. ved 200 grader.

Baba Ganoush

Baba Ganoush

2 auberginer (husk at vælge dem der er lette efter deres størrelse)

4 spsk. tahini (prøv evt. først med 2 og smag jer frem)

Saften fra en citron (ca. 2 1/2 spsk.)

Salt

Friskkværnet peber

2 fed hvidløg

1 tsk. spidskommen

Evt. 1/2 tsk. cayennepeber

Paprika og vet. hakket persille som pynt

2 spsk. olivenolie

Ovnen forvarmes til 200 grader. Stik auberginerne 5-6 steder med en gaffel. Skær dem over på langs. Pensl de skårne sider med lidt olivenolie. Auberginerne lægges med skæresiden nedad på en bageplade beklædt med sølvpapir. Bager ca. 40 min. til skallen er mørkebrun og rynket. Sættes til side i 15 min. Skindet tages af auberginerne og kødet tages ud. Prøv at undgå frøene da de er lidt bitre. Auberginekødet blendes med resten af ingredienserne. Skal kun blendes kort. Hældes i en skål eller på en tallerken. Lidt olivenolie hældes over. Paprika og persille kan drysses over som pynt. Smager dejligt samme dag men næsten bedre dagen efter!

 

post signature

2 kommentarer:

  1. Med tahini, det maa jeg proeve. Uden kalder provençalerne det for auberginekaviar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Auberginekaviar - herligt! Smager skønt!

      Slet